onsdag 13 oktober 2010

Musikkarriären

Idag hade jag Writing for Performance. Vi fick i uppgift att skriva fritt om minnen utifrån en bild. Jag valde en bild där jag är kanske nio år och utklädd till Pippi Långstrump inför en Backakarneval. På bilden är också tre av mina vänner; Maja, Py och Ami. Och när jag skulle skriva min text så började jag tänka på allt vi gjort ihop. Så texten blev ett kollage av olika minnen från mellanstadiet.
Till exempel om när vi var Spice Girls och jag fick vara Sporty Spice för att ingen annan ville vara henne. Jag var den rundaste av oss men stod ändå där i lånade Adidasbyxor och glansig blå top som exponerade hela buken, och försökte dra in magen så mycket jag kunde så att det inte skulle bli bilringar när jag gjorde mina sparkar. Jag var också den minst atletiska av oss. Jag kunde inte ens hjula. Det blev för övrigt ett projekt för sommaren 97 att lära mig det. Resultatet blev inte lyckade.
Jag kanske inte var Sparven från Minsk, men jag hade andra färdigheter. Till exempel skrev jag majoriteten av låtarna till vårt eget band "Take Five", bland annat balladen "I have loose my friend" som jag vid den tiden tänkte skulle spelas på min begravning. Det tänker jag inte nu längre.

"I have loose my friend,
I have loose my best friend,
I have loose my really friend,
my firend
my friend"

Nu kanske detta inte ser så mycket ut för världen, med den halvdana engelskan och allt, men melodin lyfter verkligen det hela. En annan hit, som faktiskt var min första, skrev jag ett par år tidigare när jag lärde mig spela tvärflöjt. "Visan utan namn och text".

"Visan utan namn och text
visan utan namn och text
visan utan namn
visan utan text"

Aaaaah! Den ungdomliga kreativiteten!

"Take Five" blev aldrig stora som Spice Girls, trots hög ambition. Vi rann ut i sanden i takt med vår vänskap. Och det menar jag inte som något dåligt. Jag är väldigt tacksam för den tiden och det vi hade, men det är inte mer än naturligt att man växer upp och det gjorde även vi till slut. Och som jag skrev i dagens uppgift;
kanske var vi inte redo för Rock'n'roll och livsstilen den medförde,
eller kanske var Rock'n'roll inte redo för oss.

2 kommentarer:

  1. rock'n rollen fortfarande inte redo för dig. Du kan kämpa du, tänk att du kämpade så med hjulning o sicken kamp du antog med "stå på huvudet mot vägg" ... o nu fysisk teater med dansinriktning :-) Kämpen min! Jobba väl resten av veckan o håll balans i alla lägen /pussen

    SvaraRadera
  2. aah visan utan text! jag kissar nästan på mig.

    SvaraRadera