måndag 18 oktober 2010

Födelsedagar

Förra året, den 18 oktober 2009, fyllde jag 23. Jag var i Malmö på förmiddagen och blev firad av familjen min. Sen åkte jag hem till Göteborg där mina vänner Elsa, Emma och Josefine väntade på tågperrongen med födelsedagssång och överraskningsfirande. Tyvärr gick jag av på andra sidan tåget och missade dem helt, varpå Josefine ringer mig i viss desperation, men försöker låta oberörd, och ber mig stanna där jag är. Sen kom de och hämtade mig. Jag fick presenter och så tog de med mig till Kellys där jag behandlades som en kung med öl och pizza. Därefter åkte jag hem och blev firad, en tredje gång, av Micke. Det var en fin födelsedag.

2008 fyllde jag 22. Då bjöd Micke mig på sushilunch, innan han var tvungen att åka någonstans (jag minns inte var). Jag spendrade då dagen för mig själv, i spänd förväntan på alla telefonsamtal jag skulle få från mina vänner.
Inga sådana samtal kom.
Jag parkerade mig i soffan på Penny Lane och såg på TV hela dagen. När klockan närmade mig 22 på kvällen skrev jag på Plural att jag officiellt betraktade mig själv som bortglömd. En timme senare ringde Emma. Sen kom smset från Jossan. Det var en mindre bra födelsedag.

2007 fyllde jag 21. Jag hade fått en ring på fingret kvällen innan och var allmänt hög på kärlek. Om jag inte minns helt fel så tror jag att vi framförde vårt visprojekt den här dagen. Och att vi kanske repeterade inför performancet "Håll ångan uppe" som vi sedan visade upp i Varberg. Det performancet blev en ganska stor katastrof, men natten som följde var en av de bästa någonsin. Men det är en annan historia.

2006 fyllde jag 20. Då var jag på Katrineberg, och vi hade nog sett "Tribadernas natt" på Teater Halland. I övrigt var det en ganska händelselös dag.

2005 fyllde jag 19. Då firade jag hemma i Malmö. Mina vänner kom på middag, även min dåvarande pojkvän. Han var ganska uppklädd, med slips och allt. Och när han såg att alla andra var mycket mer informella så tror jag att han skämdes lite för han tog av sig slipsen. Det året gav Sandra mig en biljett till Laleh som spelade på KB samma kväll. Men jag kände inte att jag kunde gå eftersom jag hade gäster, så jag gick inte.

2004 fyllde jag 18. Hela dagen var insvept i en underlig känsla av att en bomb kunde släppas på mig när som helst. Jag åt middag hemma. Sen gick jag nog ut på krogen, och mamma sa till mig att gränsen för hur mycket öl som är bra att dricka brukar ligga vid 2 stycken.

2003 fyllde jag 17. Och jag har faktiskt inget minne av den här dagen. Men jag vet att det är sista gången jag upplever det där födelsedagspirret.

2002 fyllde jag 16. Då tog Maja och Sandra med mig till Kajplats för att titta pån The Mo. Jag hade på mig min favorittröja; en grön T-shirt med ett tryck av Alfred Hitchcock.

Därefter flyter minnena ihop. Jag vet att det var ett år som jag fick min första mascara, ett år när Maja och Py kom hem till mig tidigt en morgon för att fira mig men att jag var sjuk i halsfluss, ett år när jag fick ett pappershjärta som mamma klippt ut och som satt på väggen i mitt rum flera år efter det, ett år då jag hade letat fram min present (en Barbiedocka) innan den var inpackad trots att mamma hade sagt till mig att jag absolut inte fick snoka i den stora papperspåsen i hallen där den låg.
Jag tror att min bästa födelsedag var när jag fyllde 16. Eller den gången då jag bland annat fick soundtracket till Pulp Fiction av mina föräldrar, och teckningar av mina syskon. Hela den dagen hade en bra vibb.
Det kanske var när jag fyllde 15. Eller så var det också 16.

Vad den här födelsedagen kommer utformas till är ännu ovisst. Men den har börjat bra med sång och tårta på sängen från Plymouthfamiljen.
Och än är jag fortfarande 23.
Blir inte 24 förrän vid klockan 22 ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar