onsdag 12 januari 2011

Om två veckor i Sverige

Efter många om och men kom jag alltså hem till Moder Svea. Hon välkomnade mig med öppen, snöig famn och tog mig först till Malmö över julen. Jag tog det lugnt, myste med familjen, firade jul hos morbror med familj och hann med en fika med Negin och Poppy. Därefter tog jag med mig syrran och åkte upp till Göteborg. Där fick jag äntligen återse mina vänner och min katt (!). Dessvärre blev det bara en halvtimmes träff med Jossan och Björn, då de for till Thailand samma sag som jag kom. Det gör fortfarande ont att tänka på.

I Göteborg vankades det nyår hos Emma, med finmiddag, silvriga serpentiner, musicerande och en halvt fungerande chokladfontän. Tolvslaget ringdes in vid hamnen, med utsikt över Hisingen och fyrverkerier. Därefter var det hemmafest på Marklandsgatan.

Fösta januari firades såsom den brukar; i halvliggande position med pizza i handen framför varlfritt TV-series-maraton (vi såg Vänner). Jag och min syster spelade mycket kort.



Andra januari lämnade vi huset, syrran och jag, för att gå en långpromenad med Emma. Mina skor var alldeles för hala, och jag hade en nära-döden-upplevelse i en nerförsbacke. Men i övrigt var det en ganska underbar dag.



Solsken, kramsnö, Göteborg. Vad mer kan man begära?



Sen fyllde Erika år. Hela 22. Det firades med Familjemiddag, absurt överdekorerade Pavlovatårtor och en Pictionaryomgång som resulterade i fysiskt övergrepp och en alldeles episk tolkning av en kängru.


Resterande tiden i Götet spenderade jag vankandes omkring i stan, pluggade lite inför seminariet och drack lite öl.



Slutligen drogade jag min katt och tog henne med på tåget till Malmö, där hon ska få bo i vår hos min familj. Jag tror att hon kommer att ha det bra.


1 kommentar: