fredag 14 januari 2011

Book club in session: The Game

Idioten. Madame Bovary. Svindlande höjder.

Ja, högen av antalet klassiker jag ännu inte tagit mig för att läsa bara växer och växer. De ropar på mig, piskar mitt kulturella samvete en aning, medan de sakta täcks av ett lager damm. Och jag får stå med svansen mellan benen när det citeras "Hemsöborna". Ändå har jag ingen intention att ta itu med det. Istället ägnar jag min dyrbara lästid åt det här:


The Game - "Spelet" av Neil Strauss. Jag måste ju läsa den, det är oundvikligt. Fösta kapitlet avklarat: "Steg 1: Välj ut en måltavla." Än så länge har jag bara lärt mig den klassiska "How I met you mother"-metoden (Have you met Ted?), men jag har också återigen fått bekräftat av Herr Strauss följande:

Att män vill ligga med kvinnor mer än kvinnor vill ligga med män.
Att kvinnor ska blir jagade, män ska jaga.
Att kvinnor ger upp något/förlorar i spelet genom att låta män ligga med dem.
Att kvinnor förlorar i värde när de har legat.
Att kvinnor som tillåtit en man att ligga med dem genomgår en emotionell kris efteråt.

Fantastisk, ögonöppnande information. Verkligen. Bilden av kvinnors förhållande till sexualitet är varken nyskapande eller sanningsenlig, men då denna myt fortfarande är något vi färgas av är det inte underligt att Neil Strauss tjänat så gigantiska summor pengar på att publicera dessa uppenbara observationer. Jag betvivlar inte att många av hans "raggningstekniker" fungerar, då mycket grundar sig på basala kunskaper i psykologi. Det är bara trist att det befäster myten om mannen som raggare, kvinnan som uppraggad. Eller, om jag tillåts dra till med en gammal goding; mannen som subjekt, kvinnan som objekt.

Följ med mig och bok-klubbens resa genom Neil Strauss (vår?) värld!

Jag förutspår att denna bok kommer att göra mig mer cynisk än någonsin förut.
Att jag kommer att bli både argare och ledsnare.
Men jag förutspår också att den kan alstra ett par informativa blogginlägg, och ge mig mer bränsle till revolutionära handlingar.

Och framförallt ser jag fram emot alla män jag ska bestiga när jag blivit grym på att ragga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar