fredag 4 mars 2011

Om ett möte i hamnen

Solen skiner i Plymouth idag. Det firades med kaffe på Marina Bar's uteservering.
Jag och Erika träffade P som nyss kommit ut från kåken och ville skaffa lite vänner. Han var öppen med sina psykiska problem, stolt över sitt arbete som svetsare, fortfarande kär i tjejen som gett honom ett Alla hjärtans dag-kort när han var sju, och fylld av förakt mot staten.
Han kan ha varit en av de smartaste människorna jag mött.
Jag blir ledsen när jag tänker på hur samhället inte har någon plats för honom.
Jag bjöd honom på en snus.
Han addade oss på Facebook.
P med de glada ögonen, som på en sekund kan ändras till hotfulla. Ett planerat kärleksbarn med en mamma som talade fem språk. En uteliggare/fotograf som tror på att kalla det "equalism" snarare än "feminism". Som bara snor det han behöver för att överleva, och insisterar på att anarki inte är detsamma som kaos. Punk-P.
Värd ett blogginlägg.
Och en plats på jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar