måndag 21 november 2011

Varför läsa SCUM?

 "Nu får det räcka!" Det är orden som pryder parollen för protesterna mot TurTeaterns uppsättning av SCUM-manifestet. Ja, tjejer; nu har det faktiskt gått för långt. Efter cirka 100 år av politiskt aktiv feministisk rörelse får ni hålla käften. Det var kul medan det varade men nu gapar ni efter för mycket. Varför använda munnen till att uttrycka vrede mot något som alltid varit en norm, när du egentligen bara bör ta satsen och svälja? Same old story. Synas men inte höras.

Varför spela SCUM? Varför anordnas nationell läsning av SCUM-manifestet runt om i landet som reaktion mot protesterna mot TurTeaterns uppsättning?

Jo, därför att:
Jag är trött på att varje år få höra: "Varför ska vi ha en internationell kvinnodag? Vi är ju jämställda nu?"

Society for cutting up men.
Ja, det är våldsamt, det är radikalt. Jag kan förstå att man blir provocerad.
Men att ett Society for cutting up women, med hedersmord, könsstympning, sexualbrott och förtryck, är en realitet och vardagsbestyr som vi faktiskt lever i just nu verkar vara sekundärt.

Jag tror inte på att bekämpa våld med våld. Men det är inte heller det som SCUM handlar om för mig. Precis som när Jonathan Swift föreslog att man skulle lösa svälten på Irland genom att äta spädbarn handlar det om att medvetandegöra. Att blottlägga patriarkatet för vad det är, något som inte minst blir tydligt genom ett sådand ramaskri över en teaterföreställning som försätter kvinnan i maktposition. Behöver man hålla med om allt som står i SCUM? Absolut inte. Men texten finns, och spelas, för att medvetandegöra. Att vissa, till exempel de människor som mordhotar TurTeaterns skådespelare, inte är mottagliga för detta sätt att angripa problemet är ingen anledning att hålla käften. Om du inte ser dig själv som en del av att upprätthålla en patriarkal maktstruktur, ta då inte åt dig. Vad är du rädd för?

Så till de gossebarn som protesterar mot TurTeaterns uppsättning: Är ni rädda för att bli uppsprättade? Synd. Det är jag också. Varenda gång jag går hem själv på natten och mannen bakom mig ökar takten då jag gör det.

1 kommentar: