tisdag 26 juli 2011

Äntligen påväg

Efter en helg i Göteborg känns det som jag aldrig lämnat. Rutinerna är på något sätt desamma. Jag bor i samma lägenhet bakom Pennygångens grå fasader, jag köper mjölk på Fyrkorgets Hemköp, tar buss 16 till Marklandsgatan och spårvagnen vidare, söker jobb genom platsbanken och går på intervjuer, väntar på att skolan ska börja, söker planlöst efter projekt, och går till Kellys på Andra Lång. Det är en blandad känsla av härlig familiär trygghet, samt en smått panikartad angst. Har tiden stått stilla?

Känslan var annorlunda i Malmö, kanske för att det var så mycket längre sedan jag bodde där. Malmö är tönten du gick i lågstadiet med som nu vuxit upp och blivit både snygg, smart och framgångsrik. Likt Råttfångarn i Hameln lockar Malmö mina vänner till sig med ett löfte om billig falafel, blomstrande kulturliv och friska vindar från kontinenten.








När jag åkte Rundan längst Malmös kanaler blev jag åter påmind om Göteborg

Malmö är inte min stad än. Och trots att Göteborg är sig likt märker jag ändå de små förändringarna som gör tillvaron spännande och ny. I lägenheten på Penny Lane flyttar Erika in, på Fyrktorgets Hemköp bygger de om, jag ska på skriva C-uppsats och komma ett steg närmre en kandidatexamen, och jag har stora teatertankar som inkluderar både nya och gamla vänner. Det enda som egentligen inte ändras är Kellys. Men det är okej. Som min vän Rebecka sa i fredags: "Kellys är en fristad".
Man kanske borde hitta nya ställen att hänga på. Ta vara på behovet av att upptäcka nytt, såsom vi gjorde i England när vi ännu inte visste något om staden, och anpassa det till Göteborg. Bli nykär i en gammal flamma. 



Den största förändringen syns inte utanpå. Göteborg kanske står stilla men jag är påväg - skenar som ett Runaway Train med hundratals hästkrafter mot hösten och framtiden.

När jag inte tittar på Top Model.

2 kommentarer:

  1. "Man kanske borde hitta nya ställen att hänga på. Ta vara på behovet av att upptäcka nytt, såsom vi gjorde i England när vi ännu inte visste något om staden, och anpassa det till Göteborg. Bli nykär i en gammal flamma."

    Jag tycker du ska börja nu på torsdag med sunkhaksaftonen. Det blir en bra rivstart till "något nytt" som inte är gammalt och bekvämt på det sätt Kellys är. Kanske skaver det lite, men det är rätt gött att prova något nytt och otippat mellan varven.

    SvaraRadera
  2. Hej hej,
    Rammlade forbi har pa aviga vagar, och fastnade lite i ditt Englannd/hemstads/hemvandar-aventyr. Till viss del sa forstar jag hur du kanner, och beskrivningarna av Malmo och Goteborg ger mig lite hemlangtan. Det gav mig nastan lite angest, for jag vet att aven om jag atervander hem sa kommer Sverige kannas frammande efter sa manga ar utomlands.
    Vet inte riktigt vart jag ar pa vag med den har kommentaren, men kande att det bara var artigt att saga hej nar jag har fatt ta del av din vardag pa det har sattet. Sa, hej. /Linnea

    SvaraRadera